19
november 2018
2018
The Christmas Chronicles
© Michael Gibson

REVIEW | The Christmas Chronicles

Een warme en aangename aaneenschakeling van verrassingen. Zo kan je ‘The Christmas Chronicles’ wel noemen. Nostalgisch en vernieuwend, met prachtige kostuums en hedendaagse elementen. Gooi daar nog een knap staaltje acteerwerk en een charismatische Kerstman bovenop en je krijgt een eigentijdse Kerstfilm die nu al aanvoelt als een klassieker.

The Christmas ChroniclesNetflix Original film
22november

Het verhaal

The Christmas Chronicles
Darby Camp als Kate Pierce en Judah Lewis als Teddy Pierce in The Christmas Chronicles
© Michael Gibson

Broer en zus Teddy en Kate Pierce zijn na het overlijden van hun vader uit elkaar gegroeid. Een montage in het begin van de film toont dit verschil met een groot contrast aan. Ervoor: gezellige beelden van samen pakjes openen aan de kerstboom en veel plezier maken. Erna: ruzie tussen broer en zus, een niet versierd huis, een kale kerstboom en weinig kerstsfeer (Christmas Spirit, zoals meermaals in de film wordt aangehaald). Het overlijden van de vader is een ommekeer in hun leven en het aanknopingspunt voor deze film.

Nostalgisch en vernieuwend, met prachtige kostuums en hedendaagse elementen.

De kribbige Teddy gelooft niet meer in de Kerstman. Zijn jongere zus Kate des te meer. Dit jaar wil ze de Kerstman ’s nachts betrappen. Haar band met haar broer is sinds het overlijden van hun vader niet al te best. Maar Kate overtuigt – chanteert – haar broer om toch te helpen. En plots is daar… de Kerstman. Kate en Teddy volgen hem. Buiten vinden ze – je raadt het nooit – een slee met rendieren. De kinderen kruipen in de slee om een kijkje te nemen, tot de Kerstman plots terug in zijn slee is en verdergaat. Vervolgens crasht de slee doordat de Kerstman verschiet wanneer hij de kinderen ziet. Intussen verliest de Kerstman zijn grote zak met cadeautjes en zijn magische kerstmuts – die zorgt voor al zijn krachten – en ontspoort Kerstmis. Tijdens hun wilde nacht werken Kate en Teddy samen met de Kerstman en zijn trouwe elfjes om Kerstmis te redden voordat het te laat is – als het lukt.

Niets nieuws dus, want de film deed ons meermaals denken aan andere kerstfilms. Bij het hele begin werd vaak de analogie met The Santa Clause gemaakt – wees gerust: Tim Allen keert in deze review nog eens terug. Wel zijn er enkele onverwachte en aangename momenten die het gevoel van de film versterken. Niet alles, want zo was er een musicalnummer in een gevangenis… We zijn inderdaad nog steeds bezig over The Christmas Chronicles, niet over de musicalaflevering van Orange is the New Black

De cast

The Christmas Chronicles
© Michael Gibson

Kurt Russel is een ruige en stoere, maar charismatische Kerstman. Met momenten net (niet) te grof. Daar houden we wel van. Gedurfd, maar gelukt.

Het werd ons beloofd en we hebben het gekregen: Kurt Russel is een ruige en stoere, maar charismatische Kerstman. Met momenten net (niet) te grof. Daar houden we wel van. Gedurfd, maar gelukt. Toch is deze nieuwe versie vooral intrigerend. Hij is niet zoals menig andere Kerstmannen die de laatste jaren passeerden. Hierbij denkend aan Tim Allen die als Scott Calvin het boegbeeld van de Kerstman was voor een volledige generatie. Zijn buik groeide toen hij plots de Kerstman werd, in tegenstelling tot die van Kurt Russel. Die zet verrassend genoeg de stempel op een hedendaagse Kerstman. Zo ontstaat er een running gag : deze Kerstman houdt er niet van hoe de media hem neerzet. Hij heeft geen dikke buik en dat hij ‘ho ho ho’ zou zeggen? Dat is een fabeltje. Welkom in de 21ste eeuw, waar de Kerstman een man is die rondloopt alsof hij alles bezit – misschien omdat al die cadeautjes van hem komen.

Darby Camp speelt indrukwekkend goed. Haar aanstekelijke enthousiasme wanneer ze de rendieren ontmoet. Haar kinderlijke onschuldigheid en volwassen emoties. Veel pit, veel durf. Prachtig om te zien.

Wie ons vooral verbaasde, was de jonge Darby Camp. Voor een elfjarige heeft ze al een indrukwekkend palmares. Na kleine rollen in The Leftovers en Grey’s Anatomy stal ze in Big Little Lies niet alleen de show, maar vooral de harten van de kijkers. Binnenkort is ze ook te zien in een terugkerende rol in de televisieverfilming van NOS4A2, naar het boek van Joe Hill – zoon van Stephen King. Camp speelt indrukwekkend goed en heeft ons op bepaalde momenten van onze stoel geblazen. Haar aanstekelijke enthousiasme wanneer ze de rendieren van de Kerstman ontmoet – waaronder de enige echte Comet! Haar kinderlijke onschuldigheid en volwassen emoties. Veel pit, veel durf. Prachtig om te zien.

The Christmas Chronicles
Kimberly Williams-Paisley als Claire Pierce, Judah Lewis als Teddy Pierce, Oliver Hudson als Doug Pierce en Darby Camp als Kate Pierce
© Michael Gibson

Ook de 17-jarige Judah Lewis (Demolition, The Babysitter) doet het goed als Teddy. Hij zet zijn personage neer op een innemende manier. We geloven hem. Kimberley Williams-Paisley (According to Jim, Nashville) speelde de rol van de moeder, Claire. Zij verloor in de film haar man en bleef achter met twee kinderen. Haar emotie was overweldigend en oprecht. Een fantastische actrice die ondanks haar kort aandeel in de film deze toch naar een hoger niveau tilt. Op bepaalde momenten legden we zelfs de link naar Winona Ryder.

Oliver Hudson zagen we kort als de rol van de overleden vader, Doug Pierce. Kort, maar wel zeer belangrijk voor het verloop van het verhaal. Opnieuw een goede prestatie die het verhaal ten goede komt.

Naast nog enkele aangename kleinere rollen, zoals die van Lamorne Morris (New Girl, Game Night) en Vella Lovell (Crazy Ex-Girlfriend), was er op het einde nog een cameo van jewelste – of zoals Hollywood in Toto het beschrijft: damn near perfect.

Hedendaagse Kerstman

The Christmas Chronicles
Kurt Russell als de Kerstman, Darby Camp als Kate Pierce en Judah Lewis als Teddy Pierce
© Michael Gibson

Het heeft me verbaasd: een Kerstman die zich in de 21ste eeuw begeeft. Dat is wat deze film doet, en wij hebben het nog niet eerder gezien. De Kerstman heeft op zijn slee een dashboard waar wij van dromen: visueel aantrekkelijk en handige functies. Ook de videowall in zijn atelier draagt bij aan de beleving dat we in een hoogtechnologische samenleving leven. Daarnaast moet ook Luis Sequeira geprezen worden voor het kostuum van de Kerstman – en de andere kostuums – dat de prestatie van Kurt Russel enkel krachtig bijzet. Zoals dat moet. Christophe Beck zorgde voor ondersteunde muziek, hoewel er midden in het verhaal plots een musicalnummer opduikt dat in deze film niet geheel op zijn plaats is.

Conclusie

Door het behouden van enkele welgekozen tradities, zoals de namen van de rendieren, te combineren met een 21ste-eeuws jasje, krijg je een film die wel degelijk werkt. Hoewel je de film voor de eerste keer ziet, krijg je toch een nostalgisch gevoel en heb je het idee dat je naar een klassieker zit te kijken. En laat ons dat nu eens de beste films zijn: die klassiekers, zeker in deze nostalgische tijden. Of dit voor ieder publiek werkt? Geen idee. Maar Vlamingen: wees gerust.

Een laatste verrassing

Op het einde van de film volgt nog een verrassing. Misschien een die je niet meteen begrijpt, maar wel een hele speciale. We stellen voor dat je na het bekijken van de film toch even terugkeert naar deze pagina, want dan pas mogen we het verklappen!

Hoera! The Christmas Chronicles is uit en is integraal te bekijken op Netflix. Daarom kunnen we nu verklappen wat die verrassing aan het einde van de film is. Op het einde van de film zien we namelijk Mrs. Santa Claus, de vrouw van de Kerstman (Santa Claus). We waren er al op aan het wachten omdat de Kerstman tijdens de film veel over zijn vrouw sprak. Maar de vrouw die rol van Mrs. Santa Clause speelt is wel een heel speciale dame.

Die rol wordt gespeeld door Goldie Hawn. Geen probleem als die naam je niet meteen iets zegt, maar zometeen zal je mond openvallen van verbazing en je hart overslaan van warmte. Goldie Hawn is in het echte leven al 35 jaar samen met Kurt Russel, niemand minder dan onze Kerstman. Santa Claus en Mrs. Santa Claus zijn dus niet enkel in de film, maar ook in het echt een liefdevol koppel. Daarnaast is Goldie Hawn ook nog de moeder van onder andere Kate en Oliver Hudson, die laatste speelde in deze film de rol van de vader, die overleden was.

Meer informatie

In onze database vind je meer informatie over en beelden uit de film. Ga zeker eens een kijkje nemen!